Historia
Pierwsza wzmianka o miejscowości
Pietrzyków ukazała się w 1381 r. w żarskim rejestrze jako Piczkaw, w
1482 r. nosi nazwę Pietschkau, w dokumentach kościelnych z 1494 r. wieś nosi nazwę Bitzkaw, natomiast 1510 r. spotyka się nazwę Pitzkaw.
Miejscowość należała do wsi okręgu "wenedyjskiego"
wedle parafii. Niemcy Wendlami określali Łużyczan. Analizę
narodowościową i zbadania stosunku ilościowego ludności niemieckiej i
łużyckiej na rzeczonym obszarze dokonał dokonał u schyłku XIV wieku
Johannes Schultze. Rzeczą specyficzną okręgu wenedyjskiego było
zachowanie języka serbołużyckiego, co potwierdza wg badaczy kościelny
materiał źródłowy. Pietrzyków miał już wtedy kościół podległy parafii w
Drożkowie. Wg danych tylko ten kościół (Drożków) był niemiecki, zaś
jego dwie świątynie filialne w małych wsiach należały do Łużyczan. Wg
Der Landkreis Sorau język serbołużycki utrzymywał się w tej parafii
stosunkowo długo, aczkolwiek napływ kolonistów niemieckich oraz
sąsiedztwo okolicy musiało doprowadzić do całkowitego zaniku akcentów
słowiańskich. Do czego zresztą konsekwentnie rząd pruski dążył. Wg
spisu duchownych, można przypuszczać, że znali oni język serbołużycki
jeszcze do ok. 1719 r. Wieś wasalna będąca własnością rycerską w 1381
r. miała dwóch właścicieli- Heydan von Grűnberg i Kunz Vilcz.
W 1381 powierzchnia wsi wynosiła 27,5 hufy a w 1900 r. 195 ha, a dóbr szlacheckich 911 ha.
Od 1928 r. spotyka się określenie Pitschkauer neue Häuser, tj. kolonia - powstała w 1818 r. gdzie w 3 budynkach żyło 22 osoby.
Kroniki podają, że pierwotna osiedlowa forma
miejscowości oparta była na hufach flamandzkich (niderlandzkich), co
jest normą dla wsi łużyckich obszaru Dolnych Łużyc.
Podległość sądowa: Do 1849 r. sprawy
rozstrzygał wójt, co było ówcześnie sprawą normalną (za wyjątkiem
przestępstw ciężkich). Sędzia- wójt (sołtys) miał do pomocy ławnika. O
ile sprawujący władzę administracyjną we wsi z nadania, bądź
dziedzicznie, to ławników wybierała gromada, także kmiecie. Ich pomoc
polegała na tym, że co trzy miesiące dokonywali lustracji "dymów",
polegającą na kontroli stanu zabezpieczenia przed pożarem,
potwierdzali oświadczenia i gwarancje, rozstrzygali drobne spory,
zbierali podatki, a gdy trzeba było, to niepoprawnych gwałtem
przywoływali do porządku.
Od 1849 r. do 1878 r. sprawy sądowe rozstrzygał w
odniesieniu do wszystkich wsi powiatu sąd w Żarach, a od 1879 r. sąd w
Gubinie.
W 1618 r. ludność miejscowości wg zawodu
stanowiła 12 kmieci i 10 zagrodników, natomiast w roku 1810
chłopi i półchłopi stanowili podstawę lokalnej społeczności.
Przy pełnym prawie własności przysługującym panu i
stosowaniu prawa posiadania lasyckiego- łatwo było przez parcelacje
łanów kmiecich (Bauernlegen) tworzyć warstwę zagrodników i chałupników.
Często wobec ubytku kmieci opuszczone posiadłości włączano do dworu lub
zakładano folwarki lub owczarnie. Takową odnotowano ok. 1750 r. w
Pietrzykowie.
Drugim kierunkiem pozyskiwania chałupników było
osadnictwo. Siłą sprawczą tego rozwoju w państwie stanowym Żary-
Trzebiel należy upatrywać w polityce ekonomicznej rodu Promnitzów,
która do połowy 18- tego stulecia podobnie jak później elektor saski,
kierowała się zasadami absolutnych książąt feudalnych, które oczywiście
stosowała w pierwszej kolejności do bezpośrednich poddanych, usiłując
jednak wpływać na postępowanie szlachty, co okazało się z dobrym
skutkiem.
Okres pruski, zapoczątkowany w 1818 r., w odniesieniu
do Pietrzykowa miał wymiar podobny do pozostałych wsi zlokalizowanych w
niewielkiej odległości od Żar. Mieszkańcy stanowili siłę roboczą
rozwijającego się przemysłu w regionie.
Należy pamiętać, że wszelkie spisy do 1809 r. miały
charakter sumaryczny i tylko wg wieku (dzieci do 14 lat, zdolni do
pracy od 15 lat do 60 lat i ludzie starsi ponad 60 lat), opierały się
na księgach kościelnych ( te zostały wprowadzone z chwilą przejścia
parafii na protestantyzm). W połowie 18-tego stulecia liczbę ludności
opierano także na tabelach rocznych zbiorów zboża i jego konsumentów w
marchii Dolnych Łużyc.
Chłopi użytkujący ziemię m.in. w Pietrzykowie, byli
wasalami szlachty, ci zaś korzystali z tzw. lasyckiego prawa do ziemi,
będącego regułą w majątku żarskim orz okolicy aż po 19-te stulecie.
ponadto we wsi Pietrzyków występowali ludzie określani jako Deditzer,
czyli wolni. Ci zajmowali się bartnictwem. Pełnoletni mężczyźni płacili
jesienią, na św. Michała, roczny czynsz w wysokości 5 groszy i 6
denarów.
Średniowieczny kościół zachowany do dziś w bardzo dobrym stanie pochodzi z XIV wieku.
W 1346 r. w wykazie kościelnym , kościół w
Pietrzykowie nie jest wymieniony, jednak wynika to z faktu, że
ówczesne duchowieństwo w okresie kształtowania się samodzielnego
dominium, kościołów filialnych nie uwzględniało. W pracy poświęconej
biskupstwu miśnieńskiemu kościoły diecezji Ziemi Żarskiej podlegały
archidiakonatowi budziszyńskiemu, wymienione zostały w metryce z 1495
r. ale wśród 20 świątyń nie ma wymienionego Pietrzykowa. Wynika to
prawdopodobne z uwagi na poważne zniszczenia Kościoła spowodowane wojną
i późniejszą odbudową. Źródła informują, że został on zniszczony
pożarem w 1638 r., a więc w okresie trwania wojny trzydziestoletniej.
Wioska została wyludniona w wyniku spustoszeń wojennych. Odbudowanie
świątyni możliwe było dopiero po 50 latach. Gruntowa przebudowa
kościoła nastąpiła w 1884 r., wówczas obiekt uzyskał neogotycki
charakter.
Zmiana wyznania na Ziemi Żarskiej z
rzymsko-katolickiego na protestancki przeszła spokojnie w pierwszej
połowie 16-tego stulecia.
Znany jest pierwszy pastor, proboszcz parafii w
Drożkowie, któremu administracyjnie kościół filialny w Pietrzykowie
podlegał. Był nim Martin Wildener przybyły z Lipinek Łużyckich.
Rok 1432 był dramatyczny dla Pietrzykowa. Silne
wiosenne przymrozki doprowadziły do wymarznięcia wielu gatunków roślin
i zbóż, w efekcie doszło do drożyzny i głodu.
W tym samym roku nadmiar opadów spowodował liczne
roztopy, uniemożliwiające prace polowe. Najbliższe lata, szczególnie
sroga zima 1439-40, obfitują w następstwa głodu i chorób.
Wyżej prezentowane historyczne dane pochodzą z
opracowania sporządzonego przez regionalistę- p. Lecha Malinowskiego i
stanowią potwierdzenie istnienia wsi Pietrzyków od czasów
średniowiecznych.
|